Travelling monkey - Reisverslag uit Swakopmund, Namibië van Lieke Jong - WaarBenJij.nu Travelling monkey - Reisverslag uit Swakopmund, Namibië van Lieke Jong - WaarBenJij.nu

Travelling monkey

Door: Lieke

Blijf op de hoogte en volg Lieke

13 Februari 2012 | Namibië, Swakopmund

Zambia verwelkomt ons met een prima busrit naar de plaats Chipata en veel zon. Wat een fijne eerste kennismaking met Zambia. Vanaf ons hostel boven op een berg genieten we van de zon en het uitzicht over de stad.

De volgende dag vetrekken we naar Mwufe, hoewel ik me afvraag of we ooit zullen vertrekken. Pas als de bus echt vol is, starten ze de motor. Dus wachten we een aantal uur om ook de laatste twee zitplaatsen op te vullen. Om 9:00u zijn we bij de bus en om 14:00u (5u later!), nadat de passagiers luidruchtig in opstand komen, vertrekken we. Waarna we na tien minuten alweer aan de kant de weg staan, pech. Even de bestuurdersstoel eruit schroeven, hier en daar wat fixen en weer verder. Dit voorval zal zich deze dag nog een aantal keer herhalen. De weg van Chipata naar Mwfuwe is zo’n 140km lang, voor zover je het een weg kunt noemen. En het verbaast me dat de chauffeur de ‘weg’ weet. Onderweg uiteraard nog wat extra mensen ingeladen, waaronder een dronkenlap die mij een huwelijksaanzoek doet en gelukkig halverwege de busrit ladderzat uit de bus gerold wordt. Mams is sowieso onverbiddelijk bij de huwelijksaanzoeken, die veelal midden op straat plaats vinden. Tien koeien vindt ze nog niet genoeg. Hoewel ik mij afvraag naar wie die tien koeien eigenlijk zullen gaan? Naar mams of naar Dave? Ik zal het hele minibus-drama dit keer achterwege laten. Maar na nog heel wat keren stoppen, sleutelen en hobbelen, komen we 140km verder en elf uur later in een pikkedonker Mfuwe aan. Hier blijkt het hostel waar we willen slapen gesloten. Op het moment dat ik denk dat we echt genoeg beren op de weg hebben gehad, staan daar opeens midden op de weg twee olifanten. Na zo’n rit is dat een leuke verwelkoming in Mfuwe!
Wat ik toen nog niet wist is dat olifanten hele hongerige vroege vogels zijn. Klaar wakker ben ik de volgende morgen om 4:30u, op het moment dat ik veel geritsel, gegrom en herrie hoor. Als ik besef dat het het geluid van een olifant is die langs mijn hut loopt, heb ik niet meer het lef mijn bed uit te komen en buiten het toilet op te zoeken. De herrie is de boom die de olifant staat te snoeien en de andere herrie is de aap die in een andere boom heen en weer slingert. Goedemorgen!
In Mwufe zijn we naar het South Luangwa national park geweest, voor een ochtend en een avond safari. Nog voordat we het park inrijden, worden we al begroet door ontelbaar veel apen en olifanten langs de weg. Ook in het park zelf hebben we onwijs veel prachtige dieren gespot: hippo’s, giraffen, olifanten, zebra’s, impala’s etc. En in de avond een hyena en een luipaard! ‘s Avonds voor het naar bed gaan word ik nog even opgehouden door een grazende olifant naast mijn hut. Waarna ik rustig kan gaan slapen en rustig tegen 5:00u weer wakker word gemaakt door mijn nieuwe huisdier.

Na al die helse minibus ritjes besluiten we het vanaf nu anders aan te pakken: we gaan een stukje vliegend verder naar Lusaka. En vanaf Lusaka met een luxe airco bus door naar Livingstone. Hier hebben we de Victoria Falls bekeken, de derde grootste waterval ter wereld. In het park zijn meerdere paden te bewandelen, soms wat steil, zwaar en glibberig, maar elke keer weer met een prachtig mooi uitzicht op de waterval. Op het moment dat we langs de watervallen lopen, lijkt het alsof de regen met bakken uit de lucht komt, terwijl de lucht boven ons hoofd stralend blauw is. Eerst zijn we nat van het zweet van de fikse wandeling, daarna zeiknat en opgefrist van de waterval douche.
In Livingstone hebben we onder luid gejoel en gejuich samen met de Zambianen de African Cup football gekeken, waar Zambia in de kwartfinale wint van Sudan. Gekkenhuis en groot feest op straat. Ondertussen heeft Zambia ook de finale gewonnen, maar dat feest hebben wij niet meer meegemaakt. Vanaf Zambia reizen we door naar Botswana.

Ondanks dat het reizen in Zambia goed te doen is, wordt het op de grens van Zambia-Botswana alweer een aardig avontuur. Formulieren invullen, stempels halen, geld wisselen op straat. Hierna wachten op de ferry die ons het water over brengt en 500 meter verderop op Botswaanse bodem afzet. Vervolgens weer een rij, formulieren en stempels, waarna we denken alles te hebben geregeld. Echter, voordat we geheel de grens over mogen, moeten we eerst onze groente en fruit inleveren (ivm infecties?). Dus eten we nog snel onze meegebrachte mango op, om te voorkomen dat we infecties overbrengen. Daaarna de volgende barricade. De schoenen ‘schoon’ vegen op een of andere vieze zanderige (ontsmettende?) deurmat die midden op de weg tussen de modder en plassen water ligt. Even had ik het idee voor de gek te worden gehouden, een soort candid camera gevoel. Totdat ik iedereen dit zie doen en zelfs mensen hun schoenen uit hun tas zie halen om ook deze te ontsmetten. Dus hebben we ons er maar bij aangesloten, waarna we uiteindelijk in Botswana toegelaten worden.

In Botswana hebben we een tijdje vertoefd in het plaatsje Maun wat naast de Okavango delta ligt. Een prachtig stuk natuurgebied, waar wij overnachten aan de rivier. ‘s Nachts rammelt onze tent op zijn stokken van de regen en onweer, maar overdag is het stralend mooi weer om te varen in de mokoro. Een mokoro is een traditionele uit hout gesneden kano. Een heel back to basic maar prachtig vervoersmiddel om een dag in rond te varen. Terwijl onze captain ons al varend en moppen tappend door de delta leidt, geniet ik van het uitzicht en de ontelbare waterlelies om ons heen. De bestuurder staat achterin de mokoro en gebruikt een grote stok om vooruit te komen en te sturen. Iets wat heel wat makkelijker lijkt dan dat het is, blijkt als ik het ‘roer’ mag overnemen. Het balanceren gaat me heel aardig af, maar verder bevinden ik en de mokoro ons voornamelijk in het riet. Ook dit keer blijkt dus dat ik niet zo’n geweldige captain ben, maar het gevaar om hier een dugon te killen is er gelukkig niet. Op het vaste land aangekomen hebben we een mooie wandeling gemaakt, waarbij we onderweg zebra’s, impala’s, gnoes en zwijnen tegenkomen. De olifanten zijn deze keer nergens te bekennen, jammer. Hoewel ik hen geen ongelijk geef. Wie gaat er nu midden op de dag in de snikhete zon lopen? De olifant niet, wij wel. De verfrissende duik in de delta hierna was dan ook erg welkom!

Helaas blijkt in Botswana dat het rondreizen hier nogal moeilijk is, tenzij je een eigen auto of prive vliegtuig hebt. Zowel de wegen als het openbaar vervoer zijn erg beperkt of op sommige plekken is het er gewoon niet. Om deze reden hebben we helaas besloten Botswana vrij snel te verlaten en door te reizen naar Namibie.
Onderweg naar Windhoek worden we omgeven door groen om ons heen en geen mens te bekennen. Namibie telt maar 2,3 miljoen inwoners. Daar waar ik in Afrika gewend ben altijd en overal mensen langs de weg te zien lopen, zie ik hier helemaal niemand. In tegenstelling tot de hoofdstad Windhoek. Hier moet ik even bekomen van een kleine cultuurshock. Dit is weer een heel ander Afrika. Overal zijn de Duitse invloeden nog te zien en bijna iedereen spreekt er Afrikaans. De shoppingmalls zijn groot en werkelijk alles is hier te verkrijgen. Deze drukte en luxe ben ik even niet meer gewend. Om van de gelegenheid gebruik te maken, ga ik hier naar de kapper. Maar wel naar de Afrikaanse vier euro kapper. De mannelijke kapper kijkt enigszins verbaasd naar mijn blonde haren, wil ik misschien vlechtjes of kralen? Maar zet vervolgens volop de schaar in mijn haar. Alles is hier ten slotte altijd mogelijk, nooit zullen ze zeggen dat iets niet geregeld kan worden. Na een knip heb ik hem direct duidelijk gemaakt dat dit niet de bedoeling is. Waarna zijn vrouwelijke collega het overneemt, waar ik iets meer vertrouwen in heb. Halverwege de knipbeurt durf ik te vragen of zij dit ooit eerder gedaan heeft, maar dit blijkt ook haar eerste blonde knipbeurt te zijn. Ik heb nog nooit met zoveel zenuwen in de kappersstoel gezeten.

Na Windhoek besluiten we onze laatste dagen samen aan de kust te spenderen in Swakopmund. Van een heel groen Namibie rijden we richting steeds droger verdorder landschap, waarna we uiteindelijk alleen maar door woestijn omgeven worden. Bizar hoe een landschap en klimaat zo snel kan verschillen. Het stadje Swakopmund is qua bebouwing, winkels en inwoners bijna Duitser dan Duitsland zelf. Het ligt aan de duinen en woestijn, waar we vanaf ons hostel zo naartoe kunnen lopen. Een gekke gewaarwording.
In het nabijgelegen plaatsje Walvisbaai zijn we er een dagje met de boot op uit geweest. Tijdens het varen worden we enthousiast begroet door de zeehonden, die doodleuk op de boot springen en precies weten waar er vis te halen valt. En als ze daarvoor langs of over je heen moeten doen ze dat zonder pardon, waardoor je in een innige verstrengeling met de zeehond raakt. Liefde gaat duidelijk door de maag. Zodra hun buik is volgegeten gaan ze languit op de boot liggen genieten van het zonnetje. Op het eiland waar we langs zijn gevaren liggen werkelijk duizenden zeehonden op een hoopje samen te zonnen. Onder het genot van een glas champagne en een hapje op de boot, worden we op de terugweg omringd door een groep dolfijnen.

De komende dagen zullen mam en ik nog even genieten van de kust in Swakopmund. Waarna mam weer naar huis gaat. Van een Zuid-Afrikaanse medereiziger kreeg ik de bijnaam: travelling monkey. Die naam zal ik eer aan doen. Vanaf maandag is Dave in Namibie. Samen hebben we nog anderhalve maand om de rest van Namibie te ontekken en onze trip in Zuid-Afrika te eindigen.

Liefs Lieke en ook de groetjes van Lidy natuurlijk

ps Meer foto's volgen morgen!

  • 13 Februari 2012 - 18:14

    Joyce:

    hee lief!

    die reisjes in die busjes werken vast erg op je zenuwen! gelukkig ben je vier maanden weg, anders had je tijd te kort om alles te zien! en die deurmat! haha ik kom niet meer bij!

    De safari was vast super mooi, ben erg benieuwd naar meer foto's!

    liefs!

  • 13 Februari 2012 - 18:26

    Jose:

    Hoi meiden, wat weer een belevenissen allemaal, leuk dat jullie zo genieten.
    Lieke, misschien op je volgende reis gewoon zelf met de auto????
    Lidy; goede reis naar Andijk en Lieke veel plezier op de rest van je reis samen met Dave.
    Dikke zoen, jose

  • 13 Februari 2012 - 19:53

    Char:

    Jeetje Liek, wat super weer om je verhaal te lezen. Wat een avonturen maak je samen met je moeder mee.
    Geniet nog even van haar gezelschap en heel veel plezier samen met Dave natuurlijk!
    Liefs van ons!

  • 13 Februari 2012 - 20:41

    Petra:

    Weer zo'n fantastisch verhaal. Wat maken jullie een hoop mee. Lijkt mij geweldig om dit als moeder en dochter samen te beleven.
    Lidy, geniet nog even samen met Lieke.
    Ben ook erg benieuwd naar jou verhalen! Moeten maar gauw een dagje samen werken plannen!!

    Goeie reis weer terug naar ons ''kikkerlandje".

    Groetjes Petra

  • 13 Februari 2012 - 21:19

    Mike&BijdeWaagsbrug:

    mooie verhaluh lieke en die mama!
    int voorjaar maar eens ophalen met n beerenburgertje erbij...
    en lidy, jij kan natuurlijk al eerder komen met je nichtje enzo ;-)

  • 14 Februari 2012 - 09:05

    Rosanne:

    hey! Wat een verhaal toch weer!! Klinkt erg spannend allemaal, en ook een hoop mooie dingen! Geniet nog even lekker daar en groetjes aan je mam en dave kus roos

  • 14 Februari 2012 - 13:28

    Bernadette:

    Lieve Lieke,
    Jullie maken weer genoeg mee en wat zijn de foto`s mooi. lijkt me wel apart die zeehonden die bijna op schoot komen liggen en olifanten als wekker. Ik snap dat je niet naar de WC wilde.
    Stiekem ben ik wel blij dat Lied weer naar huis komt. Heb haar best wel gemist. Fijn dat Dave er al snel is. Ik wens jullie nog heel veel reisplezier en goede reis naar huis voor Lied.
    Lies, Bernadette

  • 14 Februari 2012 - 16:02

    Nienke:

    Heey Liek,
    Via mijn laptop kan ik reageren hoor op je geweldige verhaal. Wat maken jullie mee zeg. Verwacht natuurlijk nog een foto van je haar! Wat trouwens echt superrrr blond wordt!
    En je foto's echt super mooi. Gelachen om de zeehond met je mam, echt leuk! Wat een stoere dieren dan he. En een luipaard gespot, hoe gaaf is dat! Die is altijd super moeilijk. Dames aan de stralende foto's te zien gaat het goed met jullie, echt aan het genieten!
    Dikke knuffel voor jullie! Lidy fijne vlucht alvast terug.

  • 15 Februari 2012 - 09:16

    Linda:

    Helemaal geweldig weer! Wat je allemaal wel niet kan meemaken. Ben blij dat de olifant je hutje niet omver heeft geslagen met zijn slurf ;-) Kus!

  • 15 Februari 2012 - 16:50

    Dave:

    Bewaar je ook nog even wat dieren voor mij?!

    x

  • 17 Februari 2012 - 08:55

    Noor:

    Ik raak verslaafd aan je verhalen... Zo leuk om te lezen. En toch ook wel een beetje jaloers ;) Geniet van jullie laatste dagen samen in het mooie Afrika!

    Liefs Noortje

  • 18 Februari 2012 - 10:16

    Karel:

    Sylvia Witteman kan wel met pensioen

  • 21 Februari 2012 - 02:51

    Ruut:

    Wat een heerlijke verhalen weer, Lieke!
    Wat schrijf je leuk en beleef je veel!
    Vind het geweldig dat je dat samen met je moeder doet- hoewel zij ws weer hier is.
    Ook heel herkenbaar, besefte dat ik bij de laatste Elfstedentocht( die toen wel doorging in 1997) ook in de Okavanga-delta was.
    Geniet samen met Dave en je weet het,hé!??
    Je mag pas in mei weer terugkomen!
    Veel plezier

    Ruut

  • 22 Februari 2012 - 18:56

    Thijs:

    Lieke,
    Geweldig om je verhalen te lezen.
    Veel plezier met Dave. Goede reis gewenst. Wat me wel afvraag waar jij naar toe gaat als je 35 jaar bent. Cadzand?

    Groet Thijs.

  • 11 Maart 2012 - 13:16

    Antoinette:

    Prachtige foto's!!
    groeten ook van Mathias

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Namibië, Swakopmund

Zuidelijk Afrika

Recente Reisverslagen:

30 Maart 2012

9635 kilometer van huis

16 Maart 2012

The sand dunes sea

01 Maart 2012

Stuck in the Namib

13 Februari 2012

Travelling monkey

28 Januari 2012

Panne met de chappa
Lieke

Mijn backpack en ik!

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 545
Totaal aantal bezoekers 149599

Voorgaande reizen:

30 Januari 2018 - 05 Maart 2018

Terug naar Afrika

05 November 2016 - 05 Maart 2017

Naar het dak van Afrika!

30 September 2014 - 28 Februari 2015

5 maanden Afrika

03 Februari 2013 - 31 Maart 2013

Midden-Amerika

03 December 2011 - 01 April 2012

Zuidelijk Afrika

23 Augustus 2007 - 21 December 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: