You can't hurry Africa - Reisverslag uit Kikone, Tanzania van Lieke Jong - WaarBenJij.nu You can't hurry Africa - Reisverslag uit Kikone, Tanzania van Lieke Jong - WaarBenJij.nu

You can't hurry Africa

Blijf op de hoogte en volg Lieke

11 Januari 2015 | Tanzania, Kikone

You can't hurry Africa, maar wat zijn de afgelopen weken in een sneltreinvaart voorbij gegaan.
Vanuit Zimbabwe reizen we door naar Lusaka, omdat we vanaf daar de 48 uur durende treinreis willen maken naar Tanzania toe. Eerst hebben we in Lusaka een relaxte tijd in de stad met uit eten gaan, shoppen en stappen. In Lusaka treffen we een jongen die met de auto onderweg is naar Malawi om daar kerst te vieren. En zoals het onze hele reis gaat, zijn onze plannen er om ze te wijzigen en besluiten we hem samen met nog een Aussie te vergezellen naar Malawi. We doen een aantal dagen over de rit naar Malawi, maar het is heerlijk om niet te hoeven liften en in goed gezelschap te zijn. We overnachten op een plekje aan de rivier, waar we een maaltje maken met alle restanten eten die we met elkaar verzamelen. Denk aan noodles, wortels, ui, pasta, ei, sladressing, een goede combi. De mannen koken voor ons en het is een prima backpackers maal geserveerd met een glaasje wijn.

De grens van Malawi gaan we zonder problemen over, waarna we direct merken dat we in een ander land zijn. Ten eerste kiest Marij hier voor een naamsverandering. Zodra we er achter komen dat Marije prostituee betekent, gaat ze in Malawi als Grace aka Maria door het leven. Ten tweede is de politie hier zeer actief. Geregeld worden we aangehouden voor controle en vragen ze wat we voor ze hebben meegebracht als kerstcadeau. De politie doet zijn best een reden te vinden ons te beboeten en wij doen ons best ons niet te laten kennen. Een leuk spelletje, waarbij je altijd alert en vriendelijk moet blijven.

In Malawi vieren we met z'n vieren kerst aan Lake Malawi in Nkhata Bay in een prachtig huisje aan het strand. We hebben een ontspannen en snikhete kerst, waarbij we lekker eten en drinken, snorkelen, kerstcadeaus uitpakken en naar een lokale beachparty gaan. Bij de beachparty gaat het er heftig aan toe, er wordt flink gedronken en gedanst en het feest gaat 48 kersturen door. Ik ben blij dat wij ons kunnen verschuilen achter onze nieuwe husbands, als de dronken mannen hun versiertrucs uit de kast proberen te halen.

Na een mooie maar korte tijd in Zambia en Malawi, merken Marij en ik dat onze tijd samen niet meer oneindig is. We hebben in Tanzania afgesproken met Mieke, onze Botswaanse vriend Rauf en ook onze moeders komen bijna die kant op. Dat betekent dat we onze reis moeten voortzetten en dus twee dagen lang twaalf uur per dag reizen en drie keer panne met de bus hebben. Niet de leukste manier om onze laatste dagen samen in te vullen, maar zoals altijd weten we er wat van te maken en houden we tussen het slapen door samen een Afrikaanse Busquiz waarbij we terugblikken op onze reis. We lachen en huilen ons rot.

In Dar Es Salaam ontmoeten we Rauf en ook Mieke sluit zich vanuit Uganda hier aan. Het is fijn en vertrouwd elkaar weer te zien en oud en nieuw samen te vieren. Eerst bezoeken we samen de prachtige plek Lake Manyara national park en de dag erna rijden we door de Ngorongoro Crater. Hier heb ik het gevoel me in de Lion king te begeven, de omgeving, de kuddes dieren en uiteraard het lied 'Hakuna Matata' wat we samen ontelbaar keer zingen. In Ngorongoro spotten we een leeuwen stel en we kunnen wel uren blijven kijken. Marij is zo onder de indruk en verandert in een Japanner die wel 100 foto's schiet. De leeuwen lijken zich van alle toeschouwers niks aan te trekken en doen een showtje lion porn. Geen voorspel, geen naspel, even een quicky. We hebben er erg veel lol om dat we geen jagende maar seksende leeuwen spotten.

Oud en nieuw vieren we met z'n vieren in een prachtige lodge. We blikken terug op 2014, waarbij Marij en ik beseffen dat we drie maanden daarvan 24/7 samen hebben doorgebracht. En we kijken vooruit naar 2015 wat nog voor ons ligt en waar we mooie (reis)plannen voor maken. Om 00:00u is het tijd voor champagne en vuurwerk. Is er hier misschien ook sprake van een beperkt aantal vuurpijlen en alleen aangestoken door de gemeente? We zien er slechts drie de lucht in gaan, dus gaan we verder met de champagne. Er wordt tot in de late uurtjes gedanst, gezongen en djembe gespeeld en ik word uitgenodigd met de djembe mee te spelen. Jaja Mousse en Turid, ik oefen hier ook nog een beetje. Om vier uur hebben we genoeg geproost op het nieuwe jaar en missen we een lekker portie bitterballen en Hollandse blokjes kaas met mosterd. Tijd om naar bed te gaan.

Op 1 januari zijn we terug in Dar Es Salaam en komen we bij aan het strand en gaan we voor een nieuwjaarsduik. Onze laatste avond samen eten we in een Ethiopisch restaurant, waarbij voor Marij en mij het cirkeltje rond is. Ethiopië zal namelijk samen met Kenia onze volgende reisbestemming zijn.

Het is fijn onze moeders en tante op het vliegveld in de armen te sluiten, waarna we samen ontbijten en direct weer afscheid nemen en ieder een andere kant op gaat. Ik mis Marij, Miek, Rauf, Jose en Marjan. En ik ben blij om mijn moeder te zien. Het was een ontzettend drukke tijd van wederzien, afscheid nemen en weer wederzien. Mams en ik besluiten voor wat ontspanning te kiezen en acclimatiseren samen rustig aan een mooi plekje aan het strand. We zitten wat voor onze strandhut, nemen af en toe een duik in het water of gaan met de tuk tuk naar de lokale markt. Als de tuk tuk driver een tukkie ligt te doen in zijn tuk tuk, stel ik voor hem dan maar rond te rijden. Ik krijg de sleutel en tuf in een slakkengangetje door de straat.

Na een aantal dagen strand heeft Mieke zich weer bij ons gevoegd en gaat onze reis verder naar Kilwa. Een mooi plekje aan de kust, waar we weer even met de hele Nederlandse familie samen zijn. Ook hier hebben we een ontspannen tijd en vieren we echt vakantie met z'n zessen. We wandelen wat door het dorpje, waar kinderen van ons onder de indruk zijn en ons mzungu noemen. We zwemmen de baai door. En we snorkelen in de oceaan, waar we prachtige vissen en koraal zien, terwijl Jose af en toe telt of we nog compleet zijn. De avonden sluiten we af met een goede vismaaltijd en een glas wijn.

Vanaf nu reizen mam en ik samen verder, om te ontdekken wat voor prachtige plekken Tanzania ons nog meer te bieden heeft.

Liefs Lieke

• 11 Januari 2015 - 20:42

Linda:

Hahaha.. die naamsverandering, fantastisch! Wat een tof verhaal weer. Een nieuw hoofdstuk van jouw reis. Ontzettend leuk dat je dit met je moeder gaat doen. Veel plezier weer met z'n tweeen dames! Liefs Linda

• 11 Januari 2015 - 20:56

Bernadette:

Lieve Lieke en lidy, heel eel plezier samen in Tanzania.
    Knuffel voor jullie beiden.
    Bernadette

• 11 Januari 2015 - 20:58

Marise:

Wat heb je toch een mooie reis Lieke. Eerst samen met Marije, al die a onverwachte wendingen in jullie reisschema en leuke reisgenoten die jullie troffen. En nu een aantal weken samen met Lidy, wat een mooie ervaring zo samen. Heel veel plezier nog.

• 11 Januari 2015 - 22:02

Janny:

Wat weer een mooi verslag Lieke! Wat maak je weer veel mee onderweg en zijn jullie flexibel in het veranderen van programma.
    En nu met Lidy onderweg. Hoop dat jullie een heerlijketijd hebben samen. Kus voor allebei.

• 11 Januari 2015 - 23:45

Turid:

Leuk om je verhalen te lezen Lieke! We reizen zo met je mee. Geniet ervan en groetjes, Moussé en Turid

• 12 Januari 2015 - 08:45

Tettje:

Hallo Lieke,
    Op de profielfoto van Lidy zag ik al dat er heerlijk ontspannen uitziet.
    Geniet samen van jullie verdere reis door Tanzania.
    Liefs Tettje

• 12 Januari 2015 - 10:16

Marloes Keesman:

Hoi Lieke,
    Wat een prachtig verhaal wat een belevenissen voor jullie, maar ook fijn om nu even samen met je moeder te zijn. Geniet van nog meer mooie dingen. Een kus voor jullie van Marcel &Marloes Quinty en je naamgenoot Lieke xxxx

• 12 Januari 2015 - 12:46

Thijs:

Hoi Lieke en Lidy,
    Lieke weer een mooi verhaal, heb alles na gelopen via Google en heb je reis visueel gemaakt. Geweldig die Ngorongoro Crater. Met de sexy leeuwen. Ook Lake Malawi in Nikhata bay is het zo te zien prachtig vertoeven. Nou Lidy er staat voor jou nog heel wat te wachten met z'n goede reisleidster. Ik wens je hele goede vakantie samen met je dochter. En foto's maken! Ben benieuwd.

Groet, Thijs

• 12 Januari 2015 - 13:42

Dirk En Ingrid:

Hee Lieke en Lidy
    Wat weer een geweldig verhaal! Nu lekker samen genieten met Lidy. Ik ben vreselijk jaloers hoor, hier harde wind,regen en meer van dat soort ongein en jullie lekker in de zon in een prachtig land! Maar de verhalen maken het weer goed hoor en we gunnen jullie al het mooie wat het land te bieden heeft. Ben benieuwd naar het volgende verhaal. Lied je dak zit er nog op hoor, ondanks de wind! Dikke klapzoen uit Andijk voor jullie beide, liefs Dirk en Ingrid

• 13 Januari 2015 - 15:07

Nien:

Weer een super verhaal Liek! Wat een avontuur en mooie reis heb je met Marije gemaakt. En gewoon al vervolgplannen, Afrika wordt compleet ontdekt door jullie op een bijzondere manier.
    Nu heerlijk op reis met je mam, de start klinkt heerlijk ontspannen. Lekker genieten samen de komende maand. Dikke knuffel voor jullie

• 15 Januari 2015 - 10:17

Lidy:

Zo leuk om dit te lezen terwijl ik gewoon naast Lieke zit! We genieten met en van elkaar.

• 16 Januari 2015 - 20:39

Char:

Lieverd,

wat een mooi verhaal! Wat een avonturen maak je mee :)
    En speciaal voor jullie een quickie van de leeuwen, haha!
    Veel plezier met je mams in Tanzania, geniet!

Dikke kus, ook van Finn xx

• 16 Januari 2015 - 23:03

Mila:

Wauw Lieke wat een avontuur! Zo leuk om te lezen!
    Geniet van jullie verdere reis samen!

Liefs Mila

• 18 Januari 2015 - 06:56

Ruut:

Wat een heerlijke avonturen beleven jullie toch en nu weer met je moeder!
    Wanneer komt Dave?
    En net zoals de vorige keer , Lieve Lieke; kom maar gewoon een maandje later treug,hoor!!

liefs

Ruut

• 19 Januari 2015 - 19:52

Antoinette:

Dat was weer een mooi verhaal. Tot de volgende xxx