'Kaapstad, de vriendelijke stad... - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Lieke Jong - WaarBenJij.nu 'Kaapstad, de vriendelijke stad... - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Lieke Jong - WaarBenJij.nu

'Kaapstad, de vriendelijke stad...

Door: Lieke

Blijf op de hoogte en volg Lieke

08 December 2007 | Zuid-Afrika, Pretoria

...en alle mooie mannen zijn homo.' Dit was wat ons vertelt werd voordat we Kaapstad met eigen ogen hadden bewonderd. Johannesburg is de stad in Zuid-Afrika met het geld, de bedrijven , de industrie. Kaapstad is de stad van de fun, de vrijheid en het relaxen. En dat hebben we geweten!

We hebben twee veelte korte weken in Kaapstad vertoefd. Dit is de stad waar ik me gelijk thuis voelde. Een mooi strand, leuke marktjes, omgeven door natuur, lekkere restaurantjes, vriendelijke mensen, gezellige terrasjes en het nachtleven in de kroegjes en discotheken. We hebben ons geen moment verveelt en de tijd is omgevlogen. Vooral het uitgaansleven hebben we goed ontdekt en dat was echt elke avond weer geweldig. Van terrasje naar restaurantje, van van restaurantje naar de kroeg, van de kroeg naar de gayclub (geen man die naar ons omkeek!), van de gayclub naar de salsaclub, van de salsaclub naar de discotheek en van de discotheek naar een laatste wijntje in de backpackers. Onze dagen kwamen dus meestal traag op gang en ging op heerlijk relaxed vakantie tempo.

Daarnaast hebben we de 'must sees' van Cape Town bezocht, waaronder de Table Mountain. Vanaf hier heb je echt een prachtig uitzicht over de hele stad, als je geluk hebt. Ze zeggen dat je de Table Mountain moet bezoeken als het weer helemaal helder is, achteraf begrepen we waarom. Kaapstad schijnt wel vier seizoenen op een dag te kunnen hebben, het wer kan elk moment drastisch omslaan. Zo hadden wij dus het ene moment een prachtig helder zonnig uitzicht boven op de berg en nog geen vijf minuten later stonden we midden in de wolken te verkleumen in de kou. Maar ook dat is prachtig om te zien en mee te maken.
Natuurlijk hebben we ook Cape Point en Cape of Good Hope bezocht. Dit is het meest zuid-westelijke punt van Zuid-Afrika en loopt dus vol met toeristen. Aan alle kanten Nederlanders om je heen, dat geeft niet bepaald een vakantiegevoel. Maar afgezien van dat, het uitzicht is echt super mooi. Het is precies een plaatje van een ansichtkaart, zo perfect. Dan hebben we nog Cape Agulhas, het meest zuidelijkste punt van Zuid-Afrika, nogmaals een must see dus. Dit is de plaats waar de Indische en de Atlantische oceaan elkaar ontmoeten. Dit schijn je te kunnen zien in een prachtige kleurenovergang in het water. Dat heb ik helaas nergens kunnen spotten, maar evengoed ook hier, het is echt een plaatje!

Ook hebben we een bezoekje gebracht aan het Robben Island, de plaats waar Nelson Mandela voor achttien jaar heeft vastgezeten (en hierna nog 8jaar in een andere gevangenis). Dit was erg indrukwekkend. We kregen een rondleiding van een man die daar zelf voor zeven jaar heeft vastgezeten in dezelfde tijd als Mandela. Hij kon ons dus haarfijn vertellen in watvoor omstandigheden zij in de gevangenis leefden tijdens de apartheid. Zwarten waren nog minder waard dan beesten en werden daar ook naar behandeld. Het is onvoorstelbaar hoe dat geweest moet zijn en hoe Mandela al die tijd moed heeft kunnen houden vanuit dat hok. Helaas heeft de apartheid nog steeds een veelte grote invloed op het land nu, waardoor er nog steeds veel ongelijkheid is in kleur en in rijkdom/armoede. Naast de mooie ansichtkaartplaatjes, heeft Zuid-Afrika ook duidelijk een andere kant...

Vanuit Kaapstad hebben we een uitstapje gemaakt om een paar dagen in Muizenberg te vertoeven. Maar zoveel als er in Kaapstad te beleven is, zo stil is het in Muizenberg. Dus besloten we met de trein de kleine vissersdorpjes rondom Muizenberg te bezoeken. Helaas is de trein hier niet zo comfortabel en veilig als in Nederland. En hier hebben Marij en ik dus kennis mogen maken met de andere kant van Zuid-Afrika. Beroofd... Twee jongens die ons kwamen vergezellen in onze coupe kwamen niet bepaald voor de gezelligheid, maar waren uit op geld (voor drugs). Aan de ene kant schiet alles op zo'n moment voorbij en gaat alles zo snel, aan de andere kant leek dit moment wel uren te duren. Uiteindelijk hebben we erg veel geluk gehad en hebben ze alleen ons geld en onze mobiel meegenomen. Geen camera's, geen sieraden en vooral het belangrijkste, ons niet! De security die ons te hulp schoot op het moment dat we de trein uitrenden deed weinig, wat me nog steeds erg boos kan maken. En dus zijn die hufters nog steeds op vrije voet. Behalve dat ze ons geld hebben meegenomen, hebben ze ook een stuk vrijheid van ons afgenomen. Ik merk dat ik nog voorzichtiger word (soms tot bang of paranoia aan toe) en me snel onveilig voel hier.

Een aantal dagen later zijn we evengoed weer dezelfde trein ingestapt (zonder tas en waardevolle spullen op zak!), richting een township vlakbij Kaapstad. Eén december, World Aids Day, hebben we met het weeshuis Hokisa in de township gevierd. Dit deed mijn ogen openen, dat de omstandigheden in een weeshuis ook een stuk beter kunnen zijn dan dat wij gewend zijn vanuit Durban. Daarnaast was het natuurlijk geweldig om weer eens een hele dag geknuffeld te worden door de kids. Voor Worlds Aids Day was er een grote carnavalsoptocht met een grote opkomst van mensen. Veel van hen droegen shirts met teksten als, 'Fight against Aids' en 'I know my status'. Er was een groot feest met veel muziek en dansen, geweldig om te zien. Het is bijzonder om deze dag op deze plek in dit land te vieren. Vooral in een township, waar het taboe nog zo groot is en het probleem alleen maar groter wordt.

Terug naar de mooie plaatjes van Zuid-Afrika (soms een wat rare overgang), Stellenbosch. Dit is een gebied met overal winefarms. Elke wijnboerderij heeft zijn eigen proeverij die je kunt bezoeken om gratis wijntjes te testen. De nacht ervoor hadden wij twee italianen ontmoet onder het genot van een rood wijntje. De volgende vroege katerige morgen tourden wij met hen rond door Stellenbosch, onder het genot van heel veel rode en witte wijntjes. Het gebied en de winefarms zijn echt prachtig om te zien, de wijn is heerlijk om te proeven. Maar het katerige kermis gevoel was wat minder... Over katers gesproken, hier heb ik ook een cheetah geaaid. Net Joris in het groot, zo lief!

Naast het relaxen en wijntjes drinken, werd het ook weer tijd voor wat meer actie. Met haaien zwemmen! The great white shark is één van de grootste haaien en één van de drie die gevaarlijk is voor mensen. Wij besloten dat eens van dichtbij te gaan bekijken. Vanuit een kooi (gelukkig!) naast de boot midden op de oceaan worden ze gelokt en heb ik deze monsters van nog geen halve meter afstand mogen bekijken. Niks aan de hand, zolang je je handen en voeten maar goed binnen de kooi houdt. Iets minder gevaarlijk maar ook erg leuk was een bezoekje aan het pinguinstrand en het zeehondeneiland. De zeehonden liggen echt met duizenden op één klein stukje eiland te luieren. En de pinguins hobbelen gewoon gezellig langs, terwijl je lekker in je bikini van het zonnetje ligt te genieten.

Op het moment zit ik in Stormsriver en ik moet toegeven, ik voel me wel een beetje Cape Town home sick. Ik zou zo weer terug gaan, maar er is nog zoveel meer te zien in een veelte korte tijd! De tijd vliegt en we reizen nu in hoog tempo via de kust omhoog richting Durban, om de kids daar nog een laatste knuffel te brengen. Van Kaapstad vertrokken we naar Mosselbay, toen Wilderniss, Knysna, nu Stormsriver en morgen vertrekken we naar het paradijsje Jeffreysbay. Een prachtige route om te reizen! Gister reden we nog op onze quadbikes door de bergen, wat ben ik een slechte coureur en wat was ik bang! En vandaag zaten we boven op een olifant door een prachtig natuurpark. Dat ging heel wat minder snel, maar was bijna net zo eng. Maar wat zijn dat een geweldige nieuwsgierige beesten! Morgen bezoeken we de hoogste bungeejump (216m!) van de wereld. Of het alleen bij een kijkje nemen blijft horen jullie later (of jullie horen me wel gillen daar in Nederland!:s).

Tot het volgende en laatste bericht vanuit Johannesburg. Jullie kunnen de dagen nu wel gaan aftellen, wij doen het voorlopig nog even niet..

x

ps. De foto's volgen waarschijnlijk morgen, als ik een betere en goedkopere computer gevonden heb.

• 08 December 2007 - 18:54

Robin:

Hadden die pinguins een Unox muts op? of was t daar te warm voor?
    x

• 08 December 2007 - 19:00

Linda:

Jullie maken echt super veel mee! Heel veel leuke, maar ook helaas minder leuke dingen dus. Vervelend dat jullie zijn overvallen, en helemaal vervelend dat je er een angst aan overhoudt. Ik hoop dat je het nog even volhoud daar ;-) Maar dat gaat wel lukken. Jullie moeten snel weer terugkomen want ik mis jullie ontzettend!
    Dikke Kus

• 08 December 2007 - 19:06

Char:

Echt fantastisch weer meiden!!
    En aftellen, dat was ik al aan het doen ja!
    Veel liefs, en maak die sprong! :D

• 08 December 2007 - 21:06

Thijs:

Geweldig wat een tour. Geniet er van.
    Wij blijven jullie verhalen lezen en kijken via Google Earth waar jullie zitten. Blijf nog even bij de les en heel reis plezier.

• 08 December 2007 - 21:06

Lidy:

Hé meissie,

Tussen je drukke programma door heb je dus toch nog kans gezien een verhaal te schrijven. De bijzondere ervaringen stapelen zich wel in hoog tempo op!! Geniet er vooral nog "even" van. (Ik kijk zo langzamerhand met ongeduld uit naar je thuiskomst) Lieverd, blijf voorzichtig.
    Liefs en een knuffel van mama.

p.s.-wat betreft die sprong: je mag straks thuis wel een tijdje gillen zonder dat je daarvoor moet bungeejumpen.

• 09 December 2007 - 09:37

Bernadette:

Hoi Lieke,

Ik krijg al pijn in mijn buik bij het idee van die hoogte. Ben benieuwd of jullie echt gaan springen. Het is weer genieten om je verhaal te lezen.
    Geniet nog heeeel erg van de laatste weken in Zonnig Zuid-Afrika!

Groetjes, Bernadette

• 09 December 2007 - 10:27

Nien:

Wohh wat heb je weer veel meegemaakt! :D Echt zooo leuk om te lezen hoe jij je daar vermaakt en Zuid Afrika ontdekt.
    En jammer genoeg ook de minder leuke kanten, wat eng die overval. Maar gelukkig is het alleen geld en een mobiel en kunnen jullie veilig verder trekken.
    En Woh die dieren die je al gezien, aangeraakt en opgezeten heb. Het rijtje wordt maar langer en langer.. Heel Cool:D

ik ben benieuwd of je de sprong gaat maken, maar ik denk het zomaar wel! Aangezien je al zoveel stoere dingen hebt gedaan! Je kan het!

Pas goed op jezelf lieve Liek! En idd aftellen is geblazen! Dan gaat de tijd in eens echt snel.

Een Dikke kussssss voor jou!

• 09 December 2007 - 14:31

Marcel En Marloes:

He Lieke,
    Wat hebben jullie een hoop gezien en gedaan geniet er nog even van want voor je het weet zit het er weer op hopen je gauw dan weer even bij ons te zien.
    Een dikke kus van Quinty voor jou ze is ontzettend gegroeid.

• 09 December 2007 - 14:40

Jose:

Kan alleen maar zeggen ,weer een indrukwekkend verhaal. Geniet van het laatste stukje van jullie reis maar blijf voorzichtig.
    En die sprong, ik wil het eigenlijk niet weten!!!!!!!
    Veel liefs

• 09 December 2007 - 18:41

Lieke:

Een kleine toevoeging aan het verhaal hier boven: I jumped!! Bewijsmateriaal hiervan volgt uiteraard nog!

• 10 December 2007 - 12:08

Nien:

Vind het echt zooooooooooo STOER dat jij een sprong van 216m hebt gemaakt. HOE ENG IS DAT!! :S Maar wel super stoer van jou.. :D

Ik dacht ga je foto's kijken, maar ze zijn er nog niet jammer jammer. wacht het nog even af!

Dikke Kus

• 10 December 2007 - 12:19

Jet:

Superdepuper weer dacht ik zo!! Heerlijk verhaaltje Lieke! Top! Geniet nog even extra hard de laatste weekjes! Enne Duits... dat ga ik niet studeren hoor :P droom maar lekker verder ;) haha!!

Kusjes!

• 10 December 2007 - 15:21

Miek:

Lief knuffelbeertje!

Die look a like van Joris mag daar blijven geen rare huisdieren :)
    Nog even en dan zijn jullie er weer!
    Maar voor dat het zo is nog even lekker genieten!! En de volgende keer zal ik wat later bellen :)

Liefs

Ps: en dat je knuffels mogen werken voor morgen!!!

• 11 December 2007 - 08:24

Tettje:

Wow Lieke dat je zo veel mee maakt in zo'n korte tijd. Je verhalen zijn prachtig, je zou er zo een boek over kunnen uitgeven lijkt me. Nog een paar daagjes en je bent weer terug in een nat, winderig en koud Nederland. Dus geniet er nog maar even van.
    Groet Tettje

• 12 December 2007 - 18:23

Noor:

Je hebt gewoon gesprongen, ben benieuwd naar de video :)
    Dankje voor de mooie verhalen, kan er echt heel erg van genieten. En we kunnen nu al gewoon zeggen, tot volgende week!
    Liefs en knuffel

• 16 December 2007 - 09:44

Loesje:

wat verhalen liek!
    echt geweldig allemaal, nog een weekje he! dan mag je weer lekker naar dit kikkerlandje! haha

liefs loesje
    have fun nog