Werken werken werken - Reisverslag uit Durban, Zuid-Afrika van Lieke Jong - WaarBenJij.nu Werken werken werken - Reisverslag uit Durban, Zuid-Afrika van Lieke Jong - WaarBenJij.nu

Werken werken werken

Door: Lieke

Blijf op de hoogte en volg Lieke

18 September 2007 | Zuid-Afrika, Durban

Soms vraag ik me af waarom ik ervoor heb gekozen hier twee maanden te gaan werken. Ik heb hard gewerkt om hier naartoe te komen en vervolgens gaat mijn wekkertje ook hier weer elke ochtend vroeg. Maar als ik de blije gezichtjes van de kinderen zie, dan begrijp ik weer waarvoor ik dit doe (en ben ik ook gelijk wakker!). De kinderen hebben het goed hier, zoveel beter dan een leven op de straat of bij hun eigen familie. Ze krijgen eten, drinken, een bed, een douche en kunnen naar school. Meer dan dat kan je hier als kind alleen niet verwachten. Ze moeten op eigen benen kunnen staan en voor zichzelf en hun broertjes en zusjes zorgen. Elk kind, of je nu 2 of 10 jaar bent, moet hier zelfstandig zijn. Ze krijgen hier weinig persoonlijke aandacht en liefde, waardoor ze zelfs vechten om mijn aandacht. Ze willen op schoot , opgetild, aangeraakt en mij aanraken. Mijn ‘grijze’ haar (blond kennen ze niet), mijn gezicht en blanke huid voelen. Alles aan mij is nieuw en bijzonder voor ze, maar vooral de persoonlijke aandacht is zeldzaam.
In de ochtend werken we bij de daycare, waar we de kinderen extra aandacht geven voor hun leerproces. Er zijn kinderen van 6 jaar bij die nog niet naar school kunnen, omdat ze niet eens kunnen tellen of puzzelen (laat staan lezen of schrijven). Deze kinderen hebben veel op straat geleefd of zijn beschadigd door het drugs en alcohol gebruik van hun ouders. Sommige kinderen spreken alleen Zulu, wat het extra moeilijk maakt om ze wat bij te brengen. In de middag werk ik met mijn individuele kinderen, Elizabeth en Sindisiwe. Schatjes van kinderen! En samen met Marij hebben we elke week groepswerk met de kids. Ik voel me hier vooral verantwoordelijk om ze die extra aandacht te krijgen die ze niet kennen, door te spelen, praten en veel knuffelen! Ik leer hier veel. Behalve van het werk en de cultuur, ook van de taal. Naast engels wordt ook mijn Zulu en Afrikaans steeds beter.

Even een klein Afrikaans woordenboekje:
giraffe = lang paard
e-mail = e-pos
zebra = streepjesezel


Ondertussen begint het leventje in Durban steeds meer te wennen. De vreemde geuren, geluiden en gewoontes worden steeds normaler. De man die vijf keer per dag ‘zingt/oproept’ voor het gebed hoor ik bijna niet meer, de blaffende zwerfhonden slaap ik doorheen, links rijden en oversteken gaat steeds veiliger en ik begin de weg beter te leren kennen.
We zijn gesetteld in onze cottage, wat goed te merken is. De koelkast gaat steeds kapot, de tv is kapot, de radio ruist alleen, we hebben cd’s gekocht voor een kapotte cd speler en we moeten elke dag in bad want we hebben geen douche. Gelukkig doet de cassetterecorder het (nog) wel en kunnen we naar de Barneys luisteren. Het is ‘s avonds dus erg stil in ons ‘hok’ en we mogen de deur niet meer uit als het donker is (6u!). Maar gelukkig hebben we de weekenden, dus we vereenzamen niet!

In de weekenden genieten we van het strand en het mooie weer (soms is het erg Hollands=regenachtig!). Het waait vaak hard, dus de golven zijn enorm. Als ik het niet ben die op strand aanspoelt, dan is het wel mijn bikini die wordt meegesleurd door de hoge golven. Naast zwemmen hebben we ook onze hardloop outfit uit de kast gehaald. Ik ben alleen bang dat ik mijn conditie in Nederland heb achtergelaten?? Die bergen op en af valt niet mee! Maar wie weet dat ik straks net zo gemakkelijk de marathon loop als al die afrikanen, he Char!
Ook hebben we de shoppingmalls van Durban ontdekt. In de Pick ‘n Pay supermarkt kunnen we al de halve middag vertoeven. Je kunt hier zelfs je tv, koelkast of huisdier kopen en er zijn wel 60 kassa’s! De shoppingmalls zijn helemaal big, daar zijn we dus wel een middag en avond zoet! Helaas kunnen we niet teveel aanschaffen, want dan loop ik straks met twee backpacks rond. Maar als goed alternatief hebben we ons lekker laten verwennen met een massage in de beautysalon.

Deze week moet er weer gewerkt worden. Vandaag werd er een jongetje erg ziek, een van mijn favoriete schatjes. Ook al kan hij bijna niet meer op zijn benen staan, hij wordt gewoon zijn bed uit gehaald en bij de daycare gedropt. Hij blijkt ‘the disease’ (oftewel HIV) te hebben, helaas wordt daar nog steeds niet door iedereen openlijk over gepraat. Daarnaast heeft hij tbc. Dan ben je pas 4jaar, zo ziek en wordt er bijna niet naar je omgekeken! Normaal gesproken komt er altijd een grote glimlach op z’n gezicht als hij me ziet, maar nu kan hij alleen maar slapen of op schoot zitten. Het enige wat ik dan kan doen is bij hem zitten en bij hem blijven… Het is soms raar om zoveel lol te maken met de kinderen en vervolgens te beseffen dat ze zo’n vreselijke achtergrond en een moeilijke toekomst hebben. Maar het geeft ook een goed gevoel om ze te kunnen helpen en er voor ze te zijn!

Na deze week hebben we een weekje vakantie, mijn verjaardag is hier namelijk een nationale feestdag! Het weekend gaan we Zuid Afrika verlaten en een bezoekje brengen aan Lesotho! Wie had ooit gedacht dat ik daar mijn verjaardag op z’n Lesotho’s zou vieren?! :)

x

  • 18 September 2007 - 15:43

    Marloes:

    wauw, krijg helemaal kippenvel...moet erg bijzonder en indrukwekkend zijn!

    kus uit holland :)

  • 18 September 2007 - 16:25

    Jet:

    Heey Liekje,

    Wat klinkt dat allemaal indrukwekkend zeg!! Echt tof dat je zoveel met die kids doet en hebt!! En wel gek dat ze nooit zo zullen leven als wij dat doen... toch raar, lijkt mij! Maar wel erg mooi dat je ze zoveel liefde en knuffels kan geven! Alle beetjes helpen zeggen ze toch altijd!!

    Heb je al één van de kids uitgekozen die mee in je 2e backpack gaat, of is het nog niet zo erg?

    Maar grote winkels dus, mooie stranden, gekke marij met ballonnen... en een verjaardag op Lesotho.... ziet en klinkt allemaal wel een beetje te mooi om waar te zijn hoor :-) Toppie!!

    ik denk dat ik maar even een ticket boek en jullie ga vergezellen met deze reis ;-) haha!!
    Naja mijn tijd komt wel weer na mijn studie he! ghehe! Ik mag lekker volgende week voor wel helemaal 2 dagen naar Frankrijk! Onderzoekje doen.... ook niet verkeerd :-)

    Wijffie, geniet! Heb lol, denk om jezelf en elkaar en de kids! En, bla bla bla het standaard riedeltje ;-) haha!

    Tot het volgende verhaal, heb er alweer zin in!! Fijne week vakantie en tot mails/spreeks/sms, weet ik ut!!

    Dikke kus en liefs
    xxx

  • 18 September 2007 - 16:51

    Nien:

    Wohhh wat een verhaal! Echt niet te geloven dat je dat van dichtbij mee maakt! Dan hebben wij het echt getroffen hier in het koude Nederland!
    Ben echt blij dat jij en marije iets kunnen betekenen voor de kinderen daar! Voor ons is een lach, knuffel, aandacht zo 'gewoon' geworden en voor hun zo bijzonder! Echt omgekeerde wereld!

    En ik moest zo lachen he, streepjesezel en lang paard! haha wat leuk!! Ben benieuwd naar nog meer woorden en je talenten erin!! :)

    Lieve Liek doe je ding daar! ik weet dat ze een goede aan je hebben! Pas goed op jezelf en je gezondheid! (want er zijn veel zieke kinderen en wil wel dat jij gezond terug komt!)

    Geniet van je weekje vrij en je verjaardag op ze lesotho's! (ben benieuwd hoe dat gaat haha)

    Enjoy!!! :D Een Dikke Kus voor jou!

  • 18 September 2007 - 17:01

    Druifje:

    Woow druif Lieke, weer zo'n mooi verhaal! Echt super wat je meemaakt, je kan het echt zo leuk verwoorden! Ik lees met plezier.

    Super dat je je verjaardag op een speciale manier gaat vieren! Ik zal die dag een wijntje op je drinken, en een gebakje halen voor mijn huisgenootjes :-D

    Nou geniet er gewoon lekker van en tot je volgende verhaal weer!

    Love you!
    Muito Beijos Linda

  • 18 September 2007 - 17:36

    Piet Winkelman, Tiel:

    Beste Lieke, volkomen toevallig (omdat mijn broer 4 wkn. in Zuid Afrika zit) kom ik jouw bericht tegen van 18/09. Ik ken jou niet, jij mij niet, misschien is dit berichtje daarom wel raar! Maar ik wil alleen zeggen dat ik het helemaal geweldig vind, dat je hiervoor gekozen hebt (stage?). Ik ben vader van een dochter die een jaar in Brazilië heeft gewerkt en een zoon die 5 maanden op Aruba heeft gewerkt. Jouw verhaal trof mij, vandaar dit bericht. Heel veel succes daar met deze kinderen, die jouw aandacht en liefde zo hard nodig hebben. Chapeau!!! Piet Winkelman

  • 18 September 2007 - 18:31

    Dave:

    Goed bezig Liek, toevallig ben je net op tijd terug voor de Polderloop van Andijk!

    Verder gaat mijn "topo" ook weer vooruit, ken de 10 districten en hoofdsteden van Lesotho nu uit mijn hoofd.

  • 18 September 2007 - 18:34

    Noor:

    Wat een lief berichtje hier boven (van meneer Piet) Jou verhalen zijn ook boeiend om te lezen, en wat je meemaakt al helemaal! Ik heb nu eindelijk een beetje een beeld in m'n hoofd van Lieke in Zuid Afrika! You have mail (een hele lange!) Succes met de lieve kindjes en geniet!

    Kus en veel liefs

  • 18 September 2007 - 19:19

    Lidy:

    hoi meis,
    Mooi om weer een verhaal te lezen. De manier waarop je werk en vrije tijd beschrijft, de balans tussen emotie en luchtig, maakt duidelijk wat je daar allemaal ervaart. Heerlijk om te lezen dat jullie je zo inzetten en dat jullie ook genieten. Vier maar een mooi verjaardagsfeestje in Lesotho. Wij drinken in Andijk wel een glas Zuid Afrikaanse wijn op je 21ste!!
    Liefs en een dikke knuffel van mama


  • 18 September 2007 - 19:55

    Bernadette:

    Hoi Lieke,

    Ik kan me al helemaal voorstellen hoe je daar zit met die kleintjes. Het lijkt me fantastisch want ik denk dat je ook heel veel terug krijgt van de kinderen. Wel heel heftig zo`n ziek mannetje, ik kan me het gevoel daarbij nog wel voorstellen vanuit mijn tijd op de kinder IC van het AMC. Alleen konden we daar echt alles doen wat nodig was om te helpen.

    Geniet van je weekje vrij en je verjaardag in Lesotho. Ik zal op afstand een glas zuid afrikaanse wijn met Lidy mee drinken.

    Groetjes, Bernadette

  • 18 September 2007 - 20:04

    Char:

    Lief!
    Ik ben blij dat je zo hard je best doet om straks de marathon te kunnen rennen!Maar ik weet zeker dat al die Afrikanen die ik zag op Hemmeromloop, jou gewoon keihard voorbij gaan!
    Ik heb genoten van je verhaal. Ben trots op je. Vier mijn verjaardag donderdag maar met die lieve kindjes daar, soms zal het best moeilijk zijn, maar dan mag je ze ook een dikke knuffel namens mij geven :)
    Ik ben enorm trots op je, van wat ik lees kan ik het me voorstellen dat het moeilijk is om zo positief te blijven. Neem dat lieve jongetje met 'the disease’ maar mee in je tas, ik wil hem graag hebben.

    Van de week ga ik je een lange mail sturen. Ik heb je verjaarskaart binnen. Thx. Ik ben bang dat ons kadootje nog even op zich laat wachten.

    Hele dikke (alvast verjaars)knuffel XXX

  • 18 September 2007 - 20:15

    Maris:

    he lieke, wat cool al die verhalen van je. je schrijft echt heel gezellig. het leest onwijs gaaf. nog een paar dagen en wij zijn jarig. jij op die nationale feestdag maar ik op een gewone zondag. hoe moet het nu met de traktatie. nou ja dan doe ik maar gewoon niks , want wat is nou trakteren zonder lieke. ik wil je een ongelovelijke gezellige dag toewensen met veel zon en nog meer leuke dingen op die dag en als je je verveelt dan mag je altijd bij mij op mijn verjaardag komen. je 21ste verjaardag vieren in afrika, wie maakt dat nou mee. alvast een dikke verjaardagsknuffel van maris en son.

  • 19 September 2007 - 10:03

    Tettje:

    Hoi Lieke Ten eerste wil ik je compimenteren over je manier van schrijven. Erg leuk om je berichten te lezen én indrukwekkend. Wat zul je veel leren daar. Ik wens je alvast een hele gezellige Zuid-Afrikaanse verjaardag en ben alweer benieuwd naar je volgende bericht.
    Groetjes Tettje

  • 19 September 2007 - 10:13

    Ellen:

    Hey Liek, Wat een ervaringen doe je daar op zeg! Prachtig om te lezen hoe je aan het werk bent samen met Marije! Ik blijf je volgen! Succes!

    Liefs El

  • 19 September 2007 - 12:24

    Nicolien:

    Ha die Liek,
    Natuurlijk volg ik je verhalen en merk dat jij je nu meer en meer thuis gaat voelen.
    Fijn om dat te lezen en uit eigen ervaring weet ik dat het dan een heel stuk makkelijker wordt om zo "ver"weg te zijn. Alvast een fantastische verjaardag toegewenst!!! Geniet van je vrije week.
    Ik kijk uit naar een volgend verslag,blijf de kids maar knuffelen en verwennen.
    een dikke knuffel voor jezelf en natuurlijk ook een dikke knuffel voor je Marije.

    Liefde is: de wereld delen met de ander
    Citaatje van: Paulo Coelho

  • 19 September 2007 - 18:08

    San:

    Wow Lieke wat maak je veel mee en doe je veel ervaringen op!! Heel bijzonder. Mooi om te lezen. Knuffel maar veel met je kids.

  • 19 September 2007 - 21:24

    Tante Ada:

    Wat leuk om op deze manier met je mee te reizen, te lezen over je werk en zo de kans krijgen mee te leven met het wonen in het kinderhuis. Fijn zo'n week vrij, ij ben wel benieuwd hoe je het in Lesotho vindt.
    Ik begrijp uit je zuidafrikaanse woorden-boek, dat die taal ook al met sprongen vooruit gaat. Heb je al in een hijsbakkie gestaan. Wij hebben de zebra daar leren kennen als pyjamapaardje.
    Lieke een fijne verjaardag en geniet van je vrije dagen.

  • 20 September 2007 - 11:10

    Miek:

    hee Lief!

    Woorden schieten me tekort....
    Wat kan de wereld toch wreed zijn al die kleine lieve kinderen...!! En wat zullen ze blij met jullie zijn! Hou je wel wat knuffels over :)

    Dikke kus

  • 21 September 2007 - 18:18

    Lotte:

    Wat een mooi verhaal. Ik vind het echt tof wat jullie doen. Heel veel succes en natuurlijke een leuke vakantie en al vast van harte gefeliciteerd!!!!
    x-x-ies Lotte

  • 22 September 2007 - 20:19

    Mila:

    Ik vind het allemaal heel mooi om te lezen en erg bijzonder wat je allemaal meemaakt! Veel plezier in je vrije weekje en alvast gefeliciteerd!
    Kus Mila

  • 23 September 2007 - 11:37

    Anita:

    Hallo Lieke,

    wat maak jij een hoop mee... Ik vind het prachtig wat je doet met je vrijwilligerswerk, wat zullen die kindertjes blij met jullie zijn! Zelfs ik, collega van je moeder, ben beretrots op jullie!
    Ik wens je een hele gezellige verjaardag en heel veel succes en plezier met je reis.

    Groetjes

  • 24 September 2007 - 07:17

    Jose:

    Lieke,
    Van harte gefeliciteerd met je 21e verjaardag. Fijne dag en neem samen met Marije een glas Zuid-Afrikaanse rode wijn om het te vieren. Ik ga bij je moeder op de koffie. Veel liefs

  • 24 September 2007 - 07:40

    Oma De Jong:

    Hoi Lieke, van harte gefeliciteerd met je verjaardag. maak er maar een bijzondere dag van daar zo ver weg. Liefs van oma en natuurlijk Leny, Mirjam en Suzanne...

  • 24 September 2007 - 11:24

    Miek:

    Nu ben je ECHT jarig!! GEFELICITEERD!! En alle kaarsjes al uitgeblazen?? :) dikke kus

  • 24 September 2007 - 12:44

    Rosanne:

    Hey hey!!
    Van harte gefeliciteerd met je verjaardag daar ver weg!! Ik denk aan je.. veel plezier nog

    Dikke kus roos

  • 24 September 2007 - 19:30

    Mars!:

    Happy Birthday To Youuuuuu!!

    Dikke Kussen! X Mars!

  • 24 September 2007 - 19:42

    Berber:

    Van harte gefeliciteerd met je verjaardag!!
    Bijzonder om het in Zuid-Afrika te vieren!!
    Groetjes familie de Laat

  • 24 September 2007 - 21:23

    Pos:

    Nog net op tijd, van harte gefeliciteerd.
    Rood wijntje?

  • 25 September 2007 - 17:07

    Jelitska:

    Hai lieve Lieke,

    Veel respect voor je! Maar dat had ik al, dat weet je. Nu in het hart van het ANC, Lesotho. En het land van Biko en Mandela. Dat zijn mijn directe associaties. Ben benieuwd of je nog iets van apartheid voelt of meemaakt.
    Maar goed, gister was je jarig en dat waren wij Jelits en Annaatje natuurlijk niet vergeten! Wel niet van ons laten horen, dat niet natuurlijk. Dus bij deze "Hieperdepiep", Vind dit soort berichtjes plaatsen ook altijd een beetje lastig. Plaats het onder een verhaal van 18-9-'07, dus lees je het nog wel? Ofwel ik word oud hihihi.
    Hoop dat je onze sms gister wel hebt ontvangen, anders staat het helemaal zo lullig (lekker Nederlands woord he, "lullig"!)
    Nou lieve schat, we blijven je volgen, we eten nog even een dropje of een frikandelletje en maken ons vooral druk om politiek en andere onbenulligheden, zoals te doen gebruikelijk in Nederland.

    Maar jij nie verveel nie, volgens mij!!!

    Dikke kus en in het nieuwe jaar gaan we lunchen.

    Groetjes van Jelitska

  • 25 September 2007 - 17:55

    Anna-Jelene:

    hoi lieve lllieke meschien is het wel telaat nog gefeliciteert met je verjaardag.die voeten op die foto zijn niet van jou!!!!!! nou veel plezier daar.dag LLLLLLieke
    dikke kus xxxxxx van Anna-Jelene.
    xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx.

  • 25 September 2007 - 19:52

    Dorothy:

    Heeeee Lieke,net je site van je Moeder gehad en natuurlijk gauw even kijken.Meid wat zitten jullie in een andere wereld,wat een verhalen.Geweldig om het allemaal te lezen en wat doen jullie een dankbaar werk.Die arme schatjes mooi dat jullie er voor ze zijn.We blijven jullie zeker volgen.Wij wensen jullie een hele goede tijd.Dikke zoen van ons

  • 26 September 2007 - 17:17

    Floris En Brenda :

    hey lieke nog gefeliciteerd met je verjaardag. het is leuk om te lezen wat je daar allemaal doet en hoe jullie je daar inzetten voor al die kinderen ...
    groetjes floris en brenda

  • 27 September 2007 - 11:21

    Ingrid:

    Hoi Lieke, allereerst nog gefeliciteer he met je verjaardag, wel wat laat maar wel gemeend hoor! En nu is lied jarig dus ook daar mee gefeliciteerd he. Wel vreemd dat je op deze dagen dan zo ver van elkaar weg bent he. Je verhalen zijn indrukwekkend hoor, zo tegenstrijdig, en toch mooi. Ik kijk uit naar het vervolg. Groetjes en een dikke zoen van Ingrid

  • 29 September 2007 - 10:51

    Loes:

    hee lieke, wat een verhalen zeg en wat maken die kinderen een hoop mee,
    en leuk al die fotos!
    have fun en doe voorzichtig ,
    tot mails liefs loes

  • 04 Oktober 2007 - 21:59

    Jet:

    Ik dacht...... tijd voor een nieuw berichtje! Maar toen kreeg ik vandaag een kaartje met de post binnen!! Lief!!!
    Maar toch vind ik het wel weer tijd voor wat nieuws.... wat hebben jullie allemaal uitgespookt lieve meisjes???
    Liefs xxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Durban

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

19 December 2007

Baie lekker

08 December 2007

'Kaapstad, de vriendelijke stad...

18 November 2007

Lost

30 Oktober 2007

Vrijheid past verrassend makkelijk in een rugtas!

05 Oktober 2007

Cowgirl in Lesotho
Lieke

Mijn backpack en ik!

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 1037
Totaal aantal bezoekers 149649

Voorgaande reizen:

30 Januari 2018 - 05 Maart 2018

Terug naar Afrika

05 November 2016 - 05 Maart 2017

Naar het dak van Afrika!

30 September 2014 - 28 Februari 2015

5 maanden Afrika

03 Februari 2013 - 31 Maart 2013

Midden-Amerika

03 December 2011 - 01 April 2012

Zuidelijk Afrika

23 Augustus 2007 - 21 December 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: