Spring! - Reisverslag uit Durban, Zuid-Afrika van Lieke Jong - WaarBenJij.nu Spring! - Reisverslag uit Durban, Zuid-Afrika van Lieke Jong - WaarBenJij.nu

Spring!

Door: Lieke

Blijf op de hoogte en volg Lieke

03 September 2007 | Zuid-Afrika, Durban

Vanuit Johannesburg zijn we snel doorgereisd naar een heerlijke relaxte en luxe logeerplaats in Pretoria. Hier hebben we een mooie Afrikaanse dansshow bekeken en ook onze eigen kunsten vertoond op de trommels!

Maandag kreeg ik van iedereen succes berichtjes op onze eerste werkdag, maar ik moet bekennen dat we nog steeds niet echt aan de slag zijn gegaan. Met de bus zijn we van Johannesburg naar Durban vertrokken, onze voorlopige verblijfplaats. Het was een lange reis van 12u in de bus, maar het was een mooie rit. Ik heb mijn ogen 12u lang uitgekeken, eigenlijk alleen maar naar de eindeloos lange lege weg, verdort gras en af en toe een koe of een hutje. Wat een ander Zuid-Afrika dan wat we tot nu toe gezien hadden! Op veel plaatsen kwamen we grote branden, kilometers rook of al afgebrande grond tegen. Waarschijnlijk om de grond weer vruchtbaar te maken, als ik goed heb opgelet bij Meneer Lont?
Ondertussen gelukkig af en toe genoten van een stop, waar wij armoedzaaiers ons hebben laten trakteren op heerlijke chocotaart door onze medereiziger. Iedereen waarschuwt ons hier dat we fat terug zullen komen. We doen ons best om, behalve van het heerlijke Zuid-Afrikaanse eten, ook van het Zuid-Afrikaanse fruit te genieten en niet als big momma's terug te komen.

Ons eerste verblijf in Durban was erg knus en gezellig. Het rook er alsof ik oma's keuken in stapte, heel huiselijk, gezellig en schoon. Behalve dan dat de kat op het aanrecht eet en de hond (niet zo'n kleintje!) 's ochtends vroeg onze kamer in jumpt (nog zo'n goed werkend slot). Niet erg lekker wakker worden, Marij naast me roepend: 'Dog go away!'. Deze engelse mensen van het hostel zijn erg gastvrij en nemen ons graag overal mee naar toe, dus zo hebben we al aardig wat marktjes afgestruind en hebben we Durban redelijk verkend. Onze eerste avond belandden we meteen bij het kampvuur met een lekker rood wijntje.

De dag erna hebben we een kijkje genomen bij het weeshuis. Om een beetje een beeld te geven: Zestig kinderen van 2-10jr, wees, uit huis gezet/ gehaald, op straat gevonden, (seksueel) misbruikt en sommigen HIV positief. Nog een HIV 'feitje': Seks met een maagd zou genezend werken tegen AIDS. Vreselijk om te bedenken wat deze kinderen allemaal is overkomen en niet voor te stellen hoe ze hier lachend en spelend rondrennen.
Een heftige en vooral veel aandacht vragende doelgroep. We werden met open armen ontvangen door de kids. De kinderen hebben het redelijk goed hier, ze hebben een dak boven hun hoofd en krijgen de broodnodige dingen. Maar juist deze kinderen met deze achtergrond hebben meer nodig dan dat, dat is waar wij zullen bijspringen. De kinderen die extra extra hulp nodig hebben (wat ze dus eigenlijk allemaal verdienen!), krijgen wij onder onze hoede. Naast werken heb ik nog heel wat te oefenen, want ik ben er al aardig uitgepingeld tijdens het voetballen.
We hebben onze spullen verhuisd en zullen voor 2maanden in onze eigen cottage wonen, naast het weeshuis. Het is een prima plek en goedkoop. Uiteraard is het ons alweer gelukt om ons op te sluiten in ons eigen cottage. Alle ramen hebben tralies, dus ze hebben ons van buiten af moeten helpen. De sloten doen het in ieder geval goed hier! Ook de eerste kakkerlakken zijn al gesignaleerd, die we gillend met onze insectenkiller te lijf zijn gegaan.

Met onze engelsman Keith zijn we weer gezellig op pad geweest, dit keer heeft hij ons bij een duikschool gedropt. We kregen een proefduik in het zwembad. Uiteraard (met mijn 'claustrofobie' ) zat mijn pak te strak, mijn bril te strak en kreeg ik het al benauwd bij het idee om het water in te moeten. Hoe eng kan zoiets al zijn in een zwembadje? Uiteindelijk was het echt heel gaaf, het voelt alsof je zweeft in het water. Ik heb heerlijk gezwommen en gefrisbeet onder water! Ik leek wel een zeemeermin, zeiden ze. :)

Uiteraard hebben we ook een dagje genoten van het strand, de zon, de oceaan en de hoge golven. Heerlijk! Het weer is hier stukken beter, zonnig en warm! Terwijl het in Kaapstad nog koud schijnt te zijn en te sneeuwen (dan is Piet Paulusma ook weer op de hoogte, he mam). Gister zijn we wat actiever geweest, namelijk door uit een vliegtuig te springen. Skydiven, doodeng en heel gaaf. Je maakt eerst een freefall van bijna een minuut, waarna ik genoot van een mooie parachutevlucht! Net als bij het backpacken en het duiken dacht ik, waarom doen mensen dit? En vervolgens neemt engelsman Keith ons met zijn jeep de bergen in, over zandwegen, geen wegen, onbegaanbare stukken, gaten, beekjes etc. Het uiteindelijke uitzicht bij de waterval was al het hobbelen waard, echt een prachtige plek. Hierna nog genoten van een echte Zuid-Afrikaanse braai (braden=bbqen), met veel vlees, rode wijn en broodjes chips.

'A good traveller is one who does not know where he is going to, a perfect traveller does not know where he came from'. Tot het volgende bericht!

x

  • 03 September 2007 - 15:33

    Nien:

    Met een woord WOHHH wat een verhaal!:D Echt super cool!! Wat heb je het getroffen zeg, Mooie plek om te leren en avonturen te bleven. Cool uit een vliegtuig gesprongen, gedoken, al veel gezien! Je bent goed bezig!! :)

    Keep on the good work! Enjoy!!:D

    Dikke kusssssss

    Ps Heb een stage!! als je mijn sms niet hebt ontvangen!!

  • 03 September 2007 - 15:34

    Nien:

    Ohhhh waar blijven de foto's!! Jou als zeemeermin en vliegend door de lucht wil ik wel zien!!

  • 03 September 2007 - 15:44

    Robin:

    Goed bezig Liek! geniet ervan!

  • 03 September 2007 - 15:55

    Char:

    Hé liefie!

    Wat een mooi verhaal. Ben blij dat je het zo ontzettend naar je zin hebt en al zoveel spannende en mooie dingen hebt gedaan (en dan durf ik nog geeneens te bungeejumpen!!!) :D
    Zal je gauw even uitgebreid mailen, morgen mijn eerste college dus best spannend!
    Maak nog maar een hoop dingen mee, en denk erom, doe voorzichtig!

    Dikke kus (L)

  • 03 September 2007 - 16:14

    Thijs:

    Fijn met je nieuwe verhaal. Wij zijn weer helemaal bij. Wij wachten op het vervolg.Foto's?

  • 03 September 2007 - 16:25

    Jet:

    aaaaaahhhhhhh... ik ben jaloers!!!! Wat een verhaal weer!! Topper hoor!! Echt gaaf... en dan dat skydiven... grr.. ben echt jaloers hoor!! haha! Super! Maarre... die verhalen zijn al goud, hoe zullen de foto's dan zijn??!!! hihi!! Ben benieuwd!!
    Tot snel lief vriendinnetje!!

    Dikke zoen + liefs
    xxx Jet

  • 03 September 2007 - 16:38

    Marjon:

    Jij hebt dan toch beter opgelet bij meneer Lont dan ik! Hij zal ook vast benieuwd zijn naar je foto's haha. Jullie hebben het goed voor elkaar! Leuk dat iemand je alles laat zien daar. En echt heel gaaf dat je al die stoere dingen hebt gedaan!

    Geniet verder!

  • 03 September 2007 - 16:50

    Miek:

    Ik denk dat alles al is gezegd! In 1 woord GENIETEN!! Ben ook erg benieuwd naar fotos!!

    Dikke knuffel

    Denk aan je!

    PS en rustig aan met die rode wijn he want daar kan jij rare dingen van gaan doen met je blauwe string!! haha

  • 03 September 2007 - 17:09

    Bernadette:

    Hoi Lieke,

    Geweldig om je verhaal te lezen. Avontuur genoeg zou ik zo zeggen. Ben wel ietat jaloers. Ga vooral zo door met genieten en ik wacht op je volgende verhaal.

    Groetjes, Bernadette

  • 03 September 2007 - 18:33

    Maaike:

    He Lieke, Waar meneer Lont toch al niet goed voor is he? Klinkt allemaal supergaaf en spannend wat jullie meemaken. Vooral die kakkerlak en insectenspray zijn zeer herkenbaar!!
    Succes met werken!!

    Kus Maaike

  • 03 September 2007 - 18:44

    Joyce:

    Geweldig!super gaaf allemaal..
    Niet van de hoogste brug af willen bungee jumpen, maar uit een vliegtuigje springen zo gepiept! stoere meid..

    XXXX

  • 03 September 2007 - 19:55

    Tettje:

    Hoi Lieke,
    Ik heb net je moeder aan de lijn gehad en al het één en ander gehoord. Wat fantastisch om dit allemaal mee te maken. Ik ken Zuid Afrika alleen maar van de wijn en die is prima. Leuke verhalen; ik blijf je volgen.
    Geniet er van!

    Groet Tettje

  • 04 September 2007 - 11:42

    Dave:

    Zuid-Afrika is echt vaak in het nieuws nu ik weet dat jullie daar zitten, dat blijft toch een interessante gewaarwording. Gisteren is er bvb een Zuid-Afrikaanse voetbalinternational overleden door een autoongeluk.

    ps. "Goodbye Bafana" is gedownload!

  • 04 September 2007 - 16:22

    Rosanne:

    Hey meis
    Wat een leuke verhalen allemaal.. ik ben jaloers!!!;) ik hoop dat je lekker blijft genieten. Heel veel plezier nog
    Kus Rosanne

  • 04 September 2007 - 16:45

    Mama:

    Hé meis,
    We hebben elkaar wel uitgebreid over de telefoon gesproken.(zal mij een vermogen kosten) maar toch nog even een reactie. Jullie verhalen zijn prachtig. Binnen 1,5 week al zoveel beleven en doen. Wat is de volgende uitdaging. Zwemmen met dolfijnen o.i.d? Geniet vooral. En alle energie die je opdoet in je vrije tijd, stop je weer in de zorg voor die lieve kids toch? Mooi evenwicht!
    Dat gaat je ook lukken.
    Kus mama

  • 04 September 2007 - 18:21

    Jetje:

    Toppie die foto's!!! Kan ik einelijk ZIEN dat het nog steeds goed met jullie gaat ;-) hihi!!!
    Have Fun!!
    Liefs xxx Jet

  • 04 September 2007 - 20:11

    Marise:

    tjonge lieke wat heb je al veel gedaan, klinkt spannend allemaal. probeer die kindertjes maar ontzettend te verwennen.
    dikke kus en pas goed op jezelf
    (tante)marise

  • 05 September 2007 - 09:15

    Linda:

    Heej Druifje!

    Wat goed zeg! Jullie hebben echt al veel dingen ondernomen. Echt stuur dat je bent gaat skydiven en duiken dus ook een hele overwinning!
    Lekker het weertje bij jullie! Nu ben ik een beetje jaloers ;-) bij ons regent het vandaag! Je maakt er echt een mooi verhaal van op je waarbenjij!
    Geniet er van!

    Kus

  • 05 September 2007 - 12:47

    Ingrid:

    Hoi Lieke
    Wat prachtig mooi dat ik je zo even volgen kan, maar ik zei toch doe geen dingen die ik ook niet zou doen, en dan spring jij uit een vliegtuig!!!!!Kijk dat doe ik dus niet! (ha ha) Nou meissie lekker genieten daar, en ik ben benieuwd naar je volgende verhaal. Oh ja Dirk is jarig geweest en heeft je gemist op zijn verjaardag, het is maar dat je het even weet he!
    groetjes Ingrid en natuurlijk ook van Dirk

  • 05 September 2007 - 19:29

    Thijs:

    Heerlijk die foto's van jullie.

  • 06 September 2007 - 14:16

    Noor:

    Wauw... Meer weet ik eigenlijk niet te zeggen, ik kan er alleen maar van dromen en jij doet het allemaal! Het is heel vreemd dat hier het leventje gewoon door gaat en jij daar zit! Spring je ook nog een keer voor mij? Al vind ik met dolfijnen zwemmen ook heel leuk ;)

    Dikke knuffel

  • 06 September 2007 - 15:09

    Yvette:

    doen jullie wel voorzichtig allemaal! jeetje wat een belevenissen echt super!! Die rode wijn is daar zeker wel erg lekker zo te lezen haha veel liefs yvet

  • 07 September 2007 - 15:27

    Oma De Jong:

    Hoi Lieke, ik heb de eerste foto's gezien en je reisverslag gelezen. Wat een belevenissen al (oma vond dat uit een vliegtuig springen maar eng!!) Doe maar voorzichtig en veel plezier verder. Groetjes Oma

  • 08 September 2007 - 17:33

    Lotte:

    Heey Lieke
    Mijn moeder zei ga nou toch is kijken op lieke's site en nee ik heb er absoluut geen spijt van. Echt super gaaf wat jullie allemaal doen!!! Nog heel veel plezier

    x-x-x-ies Lotte (nichtje)

  • 09 September 2007 - 09:41

    Mars!:

    Yeaaaah!
    Foto's! :D
    (Ik had je verhaal al gelezen en ben af en toe nog even wezen kijken of ik al bewijsmateriaal van je stoere verhalen kon vinden..;))

    Dikke KUS!

  • 16 September 2007 - 01:50

    Marcel:

    met bewondering je verhaal gelezen na 12uur bussen zal je wel aardig uitgehobbeld zijn,je geniet en pakt wat je pakken kan ga zo door we wachten op je volgende verhaal dan misschien wel kakkerlakken gegeten?of op een ezelgereden houd ons op de hoogte .
    groeten en een dikke kus voor allebei

    en sterkte moeder lydie

    m&m

  • 16 September 2007 - 14:04

    Erik:

    Hmm nu kan ik op eens wel reageren hier.. Naja.. je hebt in ieder geval mail!

    x

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Durban

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

19 December 2007

Baie lekker

08 December 2007

'Kaapstad, de vriendelijke stad...

18 November 2007

Lost

30 Oktober 2007

Vrijheid past verrassend makkelijk in een rugtas!

05 Oktober 2007

Cowgirl in Lesotho
Lieke

Mijn backpack en ik!

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 318
Totaal aantal bezoekers 149648

Voorgaande reizen:

30 Januari 2018 - 05 Maart 2018

Terug naar Afrika

05 November 2016 - 05 Maart 2017

Naar het dak van Afrika!

30 September 2014 - 28 Februari 2015

5 maanden Afrika

03 Februari 2013 - 31 Maart 2013

Midden-Amerika

03 December 2011 - 01 April 2012

Zuidelijk Afrika

23 Augustus 2007 - 21 December 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: